Navrátit kvalitní hudbu a významné interprety na zámek Holešov – o to se snaží pianista Karek Košárek. Chtěl by oživit zdejší bohatou hudební tradici a přivést výjimečné muzikanty s výjimečným programem. Za sebou má úspěšný první ročník několikadenního festivalu Musica Holešov, který se zde uskutečnil na konci září.
Novopečenému dramaturgovi a hudebnímu patronovi ale práce nekončí. Na zářijovou přehlídku navazuje šest podzimních a jarních koncertů, které by měly nabídnout exkluzivní hosty. Nejatraktivnějším bude 15. listopadu mezzosopranistka Magdalena Kožená. S panem Košárkem jsme se sešli v jedné pražské kavárně, kde mi u lahodné kávy vyprávěl nejen o těžkostech i radostech při budování nové hudební přehlídky, ale i o vlastních koncertech a natáčení.
Jak náročné je vytvořit zbrusu nový hudební festival? Ani jsem si neuvědomoval, jak těžké to bude. Nejdůležitější asi v počátku bylo pro věc strhnout ty správné lidi. Založili jsme občanské sdružení, kde jsou podobní nadšenci jako já. Moje hlavní úloha spočívá ve vytváření hudební dramaturgie a výběru interpretů. Samozřejmě každá taková akce stojí na penězích a ty se díky velkému úsilí ostatních členů sdružení podařilo získat.
Jak se vám podařilo přemluvit interprety takových jmen jako Magdalena Kožená nebo Pavel Šporcl? Ti přece na každou nabídku hned tak nekývnou… S Magdalenou i Pavlem se znám řadu let; Pavla už jako spolužáka a spolubydlícího na universitě v Dallasu, Magdalenu od roku 1996, kdy jsem s ní začal vystupovat. Tím byla moje „přesvědčovací“ pozice snazší. Nápad rozeznít i menší město, jako je Holešov, se Magdě i Pavlovi naštěstí zalíbil a tak mé pozvání přijali. Jsem moc rád, že se mi podařilo pro festival získat také soubor Collegium 1704 se sopranistkou Raffaellou Milanesi a flétnistkou Janou Semerádovou. Jejich koncert byl naprosto strhující a měl velkou odezvu u posluchačů.
Jak se vůbec zrodila idea nového festivalu? V podstatě to byla náhoda. Zhruba před rokem jsem měl na zámku v Holešově koncert k poctě rodáka Františka Xavera Richtera, jednoho ze zakladatelů mannheimské školy. Atmosféra koncertu, i díky prostředí nově zrekonstruovaného sálu, byla skvělá. A tehdy mě napadlo, že je velká škoda, že tradice hudby na zámku, kterou založil už hrabě Rottál na začátku 18. století, nemá pokračování. Tím spíš, že kromě hlavního sálu s kapacitou 400 míst, je tu i komorní sala terrena a stylově opravené sklepní prostory ideální pro alternativní žánry.
Můžete nám přiblížit, čím Magdalena Kožená potěší své posluchače? Její koncert bude mimořádný v několika ohledech. Půjde o jediný koncert Magdaleny v České republice v tomto roce. Bude to závěrečný koncert jejího evropského turné. Po Berlínu, Amsterdamu, Bruselu, Hamburku… provede se souborem Private Musicke raně barokní italské písně ze svého nového CD Lettere Amorose právě v Holešově. Večer bude zajímavý i tím, že na závěr koncertu proběhne přímo na pódiu rozhovor Magdaleny, uměleckého vedoucího souboru Private Musicke Pierra Pitzla a muzikologa Jana Špačka.
Stíháte ještě vlastní koncerty? Na čem v současné době pracujete? Vedle klavírních recitálů a komorních koncertů připravuji pro zahajovací koncert na festivalu Hudební fórum v Hradci Králové klavírní koncert amerického skladatele Paula Schoenfielda. Na lednová vystoupení s FOKem chystám koncert Sergeje Rachmaninova, ve švýcarském Murtenu uvedu koncerty Šostakoviče a Ravela a v příštím roce se chci mimo jiné zaměřit na klavírní dílo Jana Nováka.
Vím, že se ale také hodně věnujete tvorbě Bohuslava Martinů. Ano, moc rád zařazuji Martinů do svých koncertních programů. Proto jsem s velkou chutí natočil pro Supraphon jeho sólové klavírní skladby. Mnohé z nich ještě nebyly edičně vydány a existují pouze v autografu. Také jsem se podílel na nahrávce jeho dvojkoncertů pro housle a klavír s Českou filharmonií, houslistou Bohuslavem Matouškem a dirigentem Christopherem Hogwoodem. V posledních letech se také snažím rozšířit svůj repertoár o české autory předsmetanovského období – Voříška, Rejchu, Dusíka. Novým objevem byly pro mne koncerty Františka Xavera Duška, které jsem nahrál s Pražským komorním orchestrem a vydal je holandský label Etcetera.