Zlatá Praha napříč žánry

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha s tradičním mottem: „Hudba, kterou si vychutnáte!“ nabídl v průběhu pětačtyřicátého ročníku ve dnech 14. – 18. června v Paláci Žofín a v České televizi reprezentativní přehlídku zaměřenou na nejlepší hudební a taneční pořady napříč hudebními žánry z celého světa. Ve srovnání s  loňským rokem se většina festivalových programů otevřela zdarma veřejnosti a jeho probíhání bylo soustředěno pouze na Žofíně.

Hudba všech žánrů zněla živě nejen z  festivalového pódia zahajovacího a závěrečného večera vysílaných přímým přenosem Českou televizí, ale i v rámci doprovodných programů. Mezinárodní snímky byly k dispozici veřejnosti během festivalu také ve videotéce. Mezinárodní pětičlenná porota v čele s předsedou Reinerem Moritzem posuzovala letos v pravidelné festivalové soutěži sto pořadů ze dvaadvaceti zemí ve třech kategoriích (Hudba na obrazovce , Dokumentární pořady o hudbě a tanciHudební drama ). Poprvé byl členem poroty za Českou republiku režisér Jiří Nekvasil , který stejně jako ostatní členové bodoval podle vlastního hodnocení všechny snímky. K celku letošních pořadů Nekvasil s politováním upřesnil na adresu některých žánrů: „Pořady pop music porotu příliš nezaujaly a jazzových snímků bohužel příliš mnoho nebylo.“ Poměr pořadů klasické hudby a tance, jazzu, world music, pop music byl v soutěži nevyvážený.

V době konání festivalu se stala Praha už podruhé místem prestižního zasedání semifinálového kola Emmy. Výkonný ředitel MTF Zlatá Praha Vítězslav Sýkora se k tomuto zasedání pro HARMONII vyjádřil: „MTF Zlatá Praha si považuje za čest i za jakýsi výraz uznání o kvalitě festivalu, že již podruhé za sebou hostil semifinálové kolo prestižních mezinárodních cen Emmy. V  loňském roce po skončení festivalu nám organizátoři Emmy – Mezinárodní akademie televizních umění a věd v New Yorku – poslali velmi krásné poděkování ohledně celé organizace, přípravy a průběhu. Jsme tomu velmi rádi a věříme, že tato plodná spolupráce se bude opakovat i v budoucnu.“

Herbert von Karajan

Prezident MTF Zlatá Praha a generální ředitel ČT Jiří Janeček krátce po skončení letošního ročníku festival HARMONII rámcově zhodnotil: „Už prolog festivalu, sobotní Den České televize, ukázal, že tradice Zlaté Prahy je stále aktuální a rok od roku zajímá čím dál tím širší publikum. S výsledkem 45. ročníku, během jehož pěti dnů zhlédlo odborné i laické publikum na sto pořadů ze 22 zemí světa a vychutnalo si také mimořádně bohatý doprovodný program, jsem velmi spokojen – jako divák i jako generální ředitel instituce, která se pyšní pořadatelstvím této přehlídky nejlepších hudebních a tanečních pořadů napříč hudebními žánry.“ K vítězným snímkům a na adresu zhlédnutých nejzajímavějších pořadů Jiří Janeček s profesním zaujetím rád upřesnil: „Zhlédnout celou stovku pořadů přihlášených do soutěže skutečně nebylo v mých silách. Vítězný snímek Balada pro Edvarda Griega norské NRK získal Grand Prix jistě zaslouženě a jednomyslné rozhodnutí poroty tento fakt jen podtrhuje. Samozřejmě mě potěšila zejména cena Nadace Vize 97 pro dokument České televize Daria Klimentová, po světě na špičkách, byť i tři další želízka ČT v ohni si zasloužila přinejmenším značnou pozornost. Mám také radost, že britský záznam Wagnerovy opery Tristan a Isolda dirigovaný Jiřím Bělohlávkem získal ve třetí soutěžní kategorii Český křišťál.“

Jak přínosné byly výsledky festivalových workshopů a Večerů s … (japonskou televizí NHK, indonéskou televizí TVRI a ruskou televizí Kultura) pro budoucí plány natáčení dokumentů, na kterých by se koprodukčně podílela Česká televize? Po jejich realizaci na Žofíně se k nim vyjádřil Vítězslav Sýkora: „Myslím si, že workshopy i Večery zahraničních televizí jsou skvělou platformou pro poznávání televizní hudební a taneční tvorby celého světa. V dnešním velmi otevřeném světě by přece bylo chybou být zahleděn jen „do sebe“ a nekonfrontovat vlastní tvorbu s okolím. Právě z takovýchto setkání mohou vznikat a vznikají impulsy pro přínosné mezinárodní koprodukce – jakými jsou například Evropské hudební kořeny, kde se Česká televize velmi aktivně zapojila. Pro náš festival je podstatné, že oba naši přední partneři IMZ (Mezinárodní hudební a mediální centrum), tak i EBU (Evropská vysílací unie) hodnotila proběhlé workshopy a doprovodné akce velmi vysoko a že stejný názor měli i účastníci.“

Holandský producent Henk van der Meulen z IMZ, který vedl diskuse producentů, považoval za příznivé prezentace pořadů a debaty ohledně Christopher Brucekoprodukcí. V rozhovoru pro Harmonii podotkl kritičtěji: „Líbí se mi, že úroveň festivalu se výrazně zvýšila po roce 1989. Setkávají se zde mezi tvůrci stejné skupiny lidí, které si vyměňují své zkušenosti. Rád bych ale mezi nimi viděl mladé lidi. Také dramaturgicky by se měl festival více otevřít mladým lidem. Prezentace třech zahraničních televizí takzvaných Večerů s … jsou na tak krátký festival dostačující, ale je škoda, že se zde neobjeví i jiné vzdálené země, např. Afrika nebo jižní Amerika. Je to dilema dalších let…“ Henk van der Meulen si vysoce cenil speciální projekce Mozartovy Kouzelné flétny z Curyšské opery a sekce Pocty…, která se otevřela tentokrát prezentaci londýnského Královského operního domu a velkému choreografovi Christopheru Bruceovi , jenž živě debatoval s plným sálem návštěvníků.

Festival poprvé uspořádal takzvaný World Music Session „Na křižovatkách mezi hudbou, kulturní rozmanitostí a novými technologiemi,“ v jehož rámci se promítal například film režiséra Michela Jaffrennoua Pouštní blues . Daniel Anděl z nakladatelství Muzikus k prezentaci tohoto hudebního žánru rezervovaněji podotkl: „World music není dnes příliš podporována a dost obtížně se dostává k veřejnosti. Okruh lidí, kteří ji poslouchají, se rozšiřuje, ale velmi pomalu. Festivalů world music není stále dost, a proto je dobře, když tato hudba může zaznít na Zlaté Praze.“ Ke srovnání s uváděním zahraničních přenosů oper Andel dodal: „Připadá mi výborné, že přenosy z Metropolitní opery jsou v našich podmínkách neobyčejně a nečekaně hojně navštěvované. I v této souvislosti si myslím, že by se hudební pořady world music mohly promítat na našich hudebních festivalech, třeba i prostřednictvím satelitního programu. Také v České televizi by se měly objevit kvalitní pořady s touto tématikou.“

Slavnostní zahajovací koncert

Další festivalový ročník charakterizoval zatím s velkým odstupem výkonný ředitel MTF Zlatá Praha Vítězslav Sýkora: „Určitě tu opět bude mezinárodní soutěž a především veřejně přístupná videotéka se všemi soutěžními programy. Připravujeme i takzvané Pocty, kdy bychom opět chtěli představit za osobní účasti tvorbu špičkových světových režisérů a choreografů. Jednáme i o televizní prezentaci takových proslulých akcí jako jsou například britské PROMS. Nebudou chybět i Večery zahraničních televizí. A protože si v příštím roce připomeneme dvacet let od pádu Berlínské zdi, události, která odstartovala dalekosáhlé změny našich životů, byli bychom rádi, aby naši partneři ukázali, jak se za oněch dvacet let proměnila produkce jejich hudebních a tanečních pořadů na obrazovce. A opět chceme festival zcela otevřít veřejnosti. Je to totiž právě festival Zlatá Praha, který nabízí pro návštěvníky možnost bezplatně zhlédnout za pět dní a na jednom místě řadu kvalitních špičkových hudebních a tanečních pořadů a filmů z celého světa.“

CENA DIVÁKŮ

Umění bel canta – Edita Gruberová

Koprodukce: ZDF / arte

CENA NADACE „VIZE 97“ DAGMAR A VÁCLAVA HAVLOVÝCH

Daria Klimentová, po světě na špičkách

Koprodukce: Česká televize

CENA ČESKÉ TELEVIZE

Liverpoolské zrození

Koprodukce: BBC Classical Music Television, Velká Británie

ČESKÝ KŘIŠŤÁL Kategorie 1: Hudba na obrazovce (Hudební a taneční pořady, včetně záznamu koncertů) Nebyl udělen

ČESKÝ KŘIŠŤÁL Kategorie 2: Dokumentární pořady o hudbě a tanci

„Maestro – maker“ Jorma Panula a jeho finská dirigentská škola

Koprodukce: ZDF / 3 sat

ČESKÝ KŘIŠŤÁL Kategorie 2: Dokumentární pořady o hudbě a tanci

Herbert von Karajan – mistr obrazovky

Koprodukce: Rundfunk Berlin – Brandenburg, ARTE, Bayerischer Rundfunk

ČESKÝ KŘIŠŤÁL Kategorie 3: Hudební drama (opera, opereta, muzikál, tanec, balet atd.)

Tristan a Isolda

Koprodukce: Hans Petri, Ference van Damme, James Whitbourn

HLAVNÍ CENA GRAND PRIX ZLATÁ PRAHA

Balada pro Edvarda Griega

Koprodukce: SVT YLE / FST

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější