Reich v Národním divadle: Zásluhy bez risku

Steve Reich prý několikrát dostal nabídku psát operu, ale do psaní klasické opery se mu nikdy nechtělo. Vnímal ji jako historický žánr, ke kterému není mnoho co dodat. K multimediální tvorbě se však dostal v jiné podobě a to díky spolupráci se svou manželkou, videoartistkou Beryl Korot. Po úspěšném společném projektu The Cave následovala trilogie Three Tales z roku 2002. V obou dílech navazuje na metodu uplatněnou původně ve skladbě Different Trains, kde zpracovává nahrané úryvky řeči s jejich melodickou kvalitou, kterou transformuje do hudby. Three Tales jsou tři skladby spojené do třídílného cyklu. Všechny tři mají podobný námět – je jím odvrácená strana technického pokroku, který může mít ničivý potenciál. První příběh vypráví o zkáze vzducholodi Hindenburg, která shořela krátce po přeletu oceánu na letišti v New Jersey v roce 1937. Událost byla zachycena na mnoha fotografiích a filmových záznamech, s jejichž fragmenty pracuje obrazová složka díla. Druhým je jaderný pokus na atolu Bikini, který předvedl světu ničivou sílu vodíkové bomby. Poslední část se jmenuje Doly, podle první klonované ovce, a je zamyšlením nad nebezpečími, která na lidstvo číhají v době genetické manipulace. Tato část je nejdelší a nejvíce nabitá ideovým obsahem, pracuje s úryvky rozhovorů s různými vědci, kteří se vyjadřují k otázkám genového inženýrství. Kontrapunkt k textové linii o možné sebedestrukci lidstva tvoří citáty z knihy Genesis o stvoření člověka. Libreto je zčásti zpívané zpěváky na pódiu, zčásti je součástí obrazu a zvuku ze záznamu. Z fragmentů textů, jednotlivých slov a obrazů se v mysli posluchače–diváka sestaví chmurný obraz moderní doby, který spíše než mementem je jakousi lekcí dějinného pesimismu.

Těžištěm díla je tedy významové poselství a hudba k němu nutně tvoří jen zvukovou dekoraci. Reich podle toho přistupoval ke kompozici hudební složky – hudba není zatížena komplexností, kterou známe z jeho dřívějších opusů, je tvořena homogenními plochami, které se mění s jednotlivými úseky videa. Z čistě hudebního hlediska tedy Three Tales nepatří mezi vrcholy Reichovy tvorby, ani v něm nenajdeme nějaké inovativní postupy. Spíše se drží techniky již mnohokrát vyzkoušené v předchozích dílech a dává ji do služeb multimediálního díla s ideovým poselstvím.

Reichova hudba nevyžaduje nějaké osobité interpretační výkony, ale prostě jen precizní podání a kvalitní nazvučení. Nastudování, které připravil dirigent Marko Ivanović se členy Národního divadla a hosty, nechybí přesnost a správná zvuková představa, jen nazvučení by mohla být věnována větší pozornost. Ale nepochybně se bude jednat o úspěšný titul na programu ND. Reich je dnes přece jen zárukou konstantního zájmu ze strany publika a každé multimediální dílo je samo o sobě atrakcí. Národní divadlo si tak připisuje zásluhu na uvedení dalšího soudobého díla, aniž při tom mnoho riskuje. Nicméně pro příště bych čekal od naší nejbohatší a nejvýznamnější operní instituce, že se pokusí konečně představit v Praze něco z repertoáru světově úspěšných soudobých oper (například Petera Eötvöse, Kaiji Saariaho či Thomase Adèse – za některými už se lze vypravit do Brna). S projekty typu Three Tales nebo Lost Objects totiž Národní divadlo jen zasahuje do žánru, kde působí i jiní, například Orchestr Berg, který podobné věci dělá s větším entusiasmem a možná i efektivněji.

Sdílet článek:

Aktuální číslo

Nejnovější